5 mars - Tillbaka i Sydney och Mardi Gras

Den 3 mars lämnade jag tjejerna och Manly. Var faktiskt väldigt känslosamt när de sa hejdå till mig vid Manly Wharf när jag skulle hoppa på färjan. De blev min lilla familj som jag hållt ihop med i sex veckor. Och gud så kul vi har haft! Har inte kunnat haft det bättre alls. Kan bara vara väldigt tacksam för att jag fått turen att träffa alla dessa underbara vänner :) Hoppas att vi ses igen!

Väl framme i Circular Quey så började min vandring med min väldigt tunga väska. Och ni som inte varit i Sydney ska veta att det är v ä l d i g t mycket backar. Mest uppförsbackar från CQ… Jag hade en halvbra karta och påbörjade min vandring mot hostelet som jag bokat åt mig och Martina. Människorna här är så himla trevliga. Direkt kom en businessman fram till mig och frågade om jag hittade. Jag hann knappt svara innan han plockade fram sin iphone och visade på en karta vart jag skulle gå. Det gick bra tills jag var framme, och inte hittade den lilla gata där hostelet skulle ligga. Det är INTE kul att släpa runt på en resväska i värmen, i rusningstrafik och dessutom inte veta vart man ska gå. Jag fick hjälp av Fanny via sms, och frågade även en som städade gatorna eller något, och till sist så hittade jag! Jag kom fram till ett jättefint och fräscht hostel med tjocka madrasser på sängarna. Gud som jag och min rygg har längtat efter detta, haha! : ) Det var bara att snabbt göra mig i ordning för att sedan ta tåget till flygplatsen. Jag kom i god tid och hann även köpa en cappuccino och läsa lite. Sedan var det dags att ställa sig där “Arrivals”-skylten var. Var så himla nervös och stirrade säkert som en galning efter Martina haha. Gissa sen då! Jag tittar bort EN sekund seriöst, och sen står hon mitt framför mig! Det var sjukt att se Tinis igen och jag skrek och tjöt och höll på så folk trodde säkert att jag var GaLeN.


Allt gick smidigt och bra med taxi till hostelet. Efter en kvällspromenad och lite skvaller så gick vi och la oss. Dagen efter skulle vi ju till stranden!


Och vi hade tur! Det var bara lite lätta moln på himmelen så vi tog våra badhanddukar och bikinis och tog oss till närmsta tåg mot Bondi Beach. Det var en lugn dag där och vi låg och stekte mest hela tiden : ) Vi tog doppade oss i vattnet också! Så skönt! På Bondi har jag inte sett några blue bottles som det kryllar av i Manly. Är så himla rädd för maneter. Men nu var det alltså lugnt och så himla härligt i vattnet!


Igår var det dags för Turistdag Deluxe! Vi startade dagen med vars en hälsosmoothie (ja, jag ska bli nyttig!) och sedan gick vi till ChinaTown där Martina skulle inhandla solglasögon. Hade fått tips av Victoria att där fanns en massa billiga och fina. Mycket riktigt, och Martina köpte ett par jättefina pilotbrillor! Sedan gick vi till Chinese Gardens. Det är en kinesisk trädgård mitt bland höghus, men de glömmer man bort när man kommer in där. Så himla fint med vattenfall, växter, träd, fiskar med mera. Var mycket finare än jag trott, är jätteglad för att vi gick dit!


Efter det gick vi till Sydney Wildlife World. Jag har ju varit där innan, men de skannade inte min biljett då så jag fick gå in igen, haha! Så nu har även Martina sett koalor, kängurur, spindlar, en ENORM krokodil med mera. Fy fan för krokodiler, så himla äckliga djur.


Efter zoot så gick vi till Operahuset, och sedan köpte vi med oss lunch och gick till Royal Botanic Gardens. På kvällen lagade vi korv och pasta. Helt okej, men nu längtar jag efter tonfisk igen, haha! Blir man aldrig trött på det?


Idag (den 5:e) har vi haft mulet väder, så det passade bra med Sydney Museum. Allt från aboriginer till kokaburras och dinosaurier. Jättefint museum och vi spenderade många timmar där. Man kände sig som ett barn ibland! Efter museumet så gick vi låååånga omvägar mest överallt, lunchade, köpte lite frukt och tonfisk (jippi, längtar till middagen imorgon!), duschade, åt middag och sedan gick vi ut för att se Mardi Gras-paraden. Alla var utklädda och det var superfeststämning. Jag och Martina gick osminkade med halvblött hår. Eh jaa, vi kände oss malplacerade :D Det var avspärrat mest överallt och det var fullt med folk så vi hade svårt att se karnevalen, men till sist fick vi syn på vagnarna och det var så kul :D


Nu är vi hemma och jag laddar upp bilder på facebook och bloggar. Martina har redan somnat. Så himla skönt med gratis wifi här på rummet!


På onsdag åker vi till Nya Zeeland, där är vi i en och en halv vecka ungefär och sedan åker vi tillbaka till Australien, fast Gold Coast. Ska hänga där och i Byron Bay innan vi tar oss till Brisbane och flygplatsen den 16 april. Då åker vi till Bangkok och stannar där till den 20, och samma dag kommer vi hem. Sjukt vad tiden går fort!


Hoppas att allt är bra med er där hemma. Har hört att det börjar bli varmare nu, skönt för er! Längtar faktiskt lite till den svenska våren, den är så fin! Och vårkläder, haha! Är trött på min resegarderob nu, än om jag knappt använt häften (som vanligt!). Kommer väl skriva mer nu när jag har internet på rummet.


Vi hörs snart igen! Och glöm inte att kommentera :D



En Mardi Gras-bild, dock inte tagen av mig haha!


Kommentarer
Postat av: sara

åhh jag kommer nog att skrika lite och gråta mycket när jag ser er på flygplatsen här hemma!! saknar er så himla mycket!

2011-03-05 @ 14:10:43
Postat av: Annelie

Kära Madde! Du...kan nästan höra hur du skrek när din vän stod framför näsan på dig!! Ja här hemma kommer våren, sol i 3 dagar nu iaf. Ha nu härliga dagar och ta det lugnt under solen. Glad att du har det bra.

Vi tar hand om mamma allihopa, så hon har det så bra.

Kramar// Svea

2011-03-07 @ 12:44:41
Postat av: angelica

haha jag förstår varför inte bilden är r´tagen av dig det är väl du och martina på den..eller..? ;D haha Ha det skoj töser!

2011-03-08 @ 12:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0